Pasifik Holding halka arz oluyor. “Mantık” denen şeyi ayaklar altına alarak yapmasaydı iyiydi.
Bir süredir halka arz rezaleti görememiştik – borsa rezaletleri bayrağını fonlara devretmişlerdi.
Şimdi halka arzlar tekrar Pasifik ile bayrağı eline aldı.
Günahıyla sevabıyla bir inceleme yapalım.
İlk olarak kısaca şuna değinelim: Halka arzın yarısı patron satışı
6 Milyar TL’lik bir halka arz. Bunun yarısı patronların cebine gidecek.
Yine patronun tabiri caizse malı yatırımcıya “kitlediği” bir senaryo izliyoruz. Bir halka arzın yarısı patron satışı olur mu kardeşim. El insaf. Daha sen şirketine yatırım yapmıyorsun – millet niye yapsın.
İkinci olarak değerlemeye gelelim.
Ben artık yazmaktan sıkıldım. O yüzden kısaca değinip kapatacağım.
Değerlemede kullanılan yöntemler özkaynaklar temelli dolayısıyla özkaynakların defter değeri şişirilmiş.
Holding altındaki şirketlerin değerini, değerleme raporlarıyla şişirip ortaklık payınca holdingin bilançosuna ekliyorlar. Ardından maliyet yaklaşımı ve Pazar yaklaşımı uyguluyorsun – ama orada kullandığın defter değerleri, gelir yaklaşımıyla İNA yöntemiyle şişirilmiş değerlerden oluştuğu için absürt bir rakam ortaya çıkıyor. Kısaca böyle.
Her şeyin kağıt üzerinde şişirseler de değiştiremedikleri tek şey tabi ki nakit akışları oluyor.
Defter üzerinden oynarsın ama gerçeği değiştiremezsin.
Değerlemesi 36 milyar TL çıkartılan şirketin kasasında 250 bin TL para var. Nakit akış tablosuna bakıyorsun şirket nakit yaratamıyor.
Değerleyip bilançoya yazdığı şirketler kağıt üzerinde değerler. Değerleme oyunlarıyla şişirilmiş.
Ama şirketlere bakıyorsun FOS şirketler – içi boş. Şimdi de o konuya geçelim.
Üçüncü konu olarak şirketlere bakalım:
Önce şunu anlayalım: Holding nedir? Böylece neyin halka arz olduğunu anlarız.
Holding, esas faaliyet konusu başka şirketlerin sermayelerine katılmak ve bu şirketlerin yönetim ve denetimini sağlamak olan bir ana şirket türüdür. Üretim veya ticari faaliyetleri doğrudan yürütmek yerine, sahip olduğu bağlı ortaklıklar aracılığıyla ekonomik etkinlik gösterir. Bu yapılar, sermaye yoğunlaşmasını artırarak kaynakların verimli yönetilmesini ve risklerin dağıtılmasını amaçlar.
Yani holdingler aslında reel varlıklar anlamında içi boş şirketlerdir. Ellerinde tuttukları tek varlık başka şirketlerin hisseleridir. Yani şirketlere yatırım yapan bir şirket gibi düşünelim.
Bu doğrultuda halka arz olacak Pasifik Holding ne yapıyor? Tabi ki başka şirketlerin hisselerini tutuyor. Kendisinin başka varlığı yok.
O zaman şunu diyebiliriz: holdingin değeri elinde tuttuğu varlıkların yani hisselerin değeridir.
Yani holdingler elinde başka şirketlerin hisselerini tutar – bağlı ortaklıkları veya iştirakleri,
Halka arz olduğunda da bunları halka satar.
Peki geliyoruz Pasifik Holding’e. Bu holdingin elindeki şirketler neler?
Yani Pasifik Holding’in değerini oluşturan ve halka arz ettiği şeyler ne? Bakalım:
1. Aden Pelet – 80% ortaklık payı
2. Pasifik Madencilik – 70% ortaklık payı
3. Pasifik Yenilenebilir Enerji – 70% ortaklık payı
4. Pasifik GYO – 12,67% ortaklık payı
5. Pasifik Teknoloji – 51% ortaklık payı
6. Pasifik Eurasia – 17,86% ortaklık payı
Yani özetle şunu diyoruz. Halka açılan Pasifik Holding’in değeri, bu 6 şirketin değerlemesi ile bulunuyor. Önce bu 6 şirkete değerleme yapılıyor. Bu şirketlerin değerleri toplanıp Pasifik Holding’in değeri bulunuyor. Bu değer üzerinden de halka açılıyor.
Pasifik Holding’in değeri = bu 6 altı şirketin değeri (sermaye payı oranıyla tabi ki)
İşte oyunu burada döndürüyorlar. Peki bu 6 şirket neyin nesi? Ona bakalım
ŞİRKET 1 – ADEN PELET
Aden Pelet diye bir şirketi değerlemiş – henüz yatırımları bitirmemiş ve satışlarına tam olarak başlayamamış.
Değerlemesini yaptıkları şirketin Brüt karı 720 bin TL – neredeyse sıfır. Dönem karı 113 milyon zararda, esas faaliyet karı negatif.
Bu şirketi 2,6 milyar TL’ye değerleyip Pasifik Holding’in bilançosuna almışlar. Pasifik’in ortaklığı 80% bu şirkette.
Kardeşim… Daha şirket ÇALIŞMIYOR.
Kendin raporuna yazmışsın aynen şu ifadelerle:
“Aden Pelet, 2023 yılında kurulmuş olması ve yatırımlarını işbu rapor tarihi itibariyle henüz tamamlamış olması nedeniyle satış faaliyetlerine tam olarak başlamamış olup bu sebeple 2025 yılının ilk yarısında 5,5 milyon TL cirosu bulunmaktadır.”
Değerlemesine girmiyorum bile her şey sallamasyon. Halka arzlarda değerlemeleri yazmaktan ben yoruldum.
SAÇMALIĞIN kendisi yeter. Değerlemeyi kenara bırak. Bir de atıl şirketi nasıl 734 milyon TL borçlandırdın o da ayrı bir muamma.
ŞİRKET 2 – PASİFİK MADENCİLİK
Geliyorsun diğer şirkete. Pasifik Madencilik diye şirketimsi bir şey açmışlar buraya almışlar. Güzel, hoş da bu da yatışta bir şirket. Yani böyle şirketler yok kardeşim bunları şirket süsü vermişsin sen.
Pasifik Madencilik olduğu iddia edilen şirkete bakıyorsun.
HASILATI 0 TL
SATIŞLARIN MALİYETİ 0 TL
BRÜT KAR 0 TL
Olmayan şirkete ZARAR YAPTIRIYORSUN ESAS FAALİYET ZARARI YAZMIŞ.
Ortada şirket, mirket yok KARDEŞİM.
Sen de bu şirketi bir değerleme şirketi bulup anlaşarak 1,25 Milyar TL’ye değerlemişsin bunu da millete KİTLEMEYE Çalışıyorsun.
ŞİRKET 3 – PASİFİK YENİLENEBİLİR ENERJİ
Geliyorsun bir diğer şirkete. Bunun da adı Pasifik Yenilenebilir Enerji
Bunu da altındaki iştirakleri ile değerlemişler. İştirakin altındaki iştirakin altından iştirak çıkıyor.
Kafa karıştırıyor ki millet uyanmasın.
Burada 5 tane iştirak var. Bunları değerleyip, Pasifik holding iştiraki olan Pasifik Yenilenebilir Enerji’nin değerini buluyor.
Akıllara zarar. Şirketlere bak.
Pasifik Elektron Elektrik Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş. – Faal Değil
Windrogen Elektrik Üretim Depo Sanayi ve Ticaret A.Ş. – Faal değil
Genergy Energy A.Ş. – Tek yarı faal olan bu. Bu şahsın da brüt karı 460 milyon TL ZARARDA. Brüt karı negatif şirketin. Bilançosu 1,3 milyar TL’den 856 milyon TL’ye küçükmüş. Onun da tamamına yakını ilişkili taraflara borç.
Cetate SRL şirketi – Faal değil
Urlati GES şirketi – Faal değil
5 iştirak var 4’ü faal değil 1’i kör topal ilerliyor. 5 şirketi toplasan esas faaliyet karı zarar yazmış 7 milyon.
Sen şimdi bombaya gel. Bu şirkete değer olarak ne yazmışlar? 4,5 MİLYAR TL. Şaka gibi ama değil. Burası Türkiye.
BU 3 ŞİRKET ÜZERİNE KONUŞALIM:
Bu şirketler ortada YOK.
Boş iştirakler kurup içine 3-5 bir şey ekleyip de faaliyete bile geçirmeden, yüksek değerlemeler ile şişiriyorsun.
Bunları da boş bir şirket kurup adına holding diyerek içine alıyorsun. Konsolide finansal tablo diye sunuyorsun.
Bu değerlemelerle ŞİŞİRE ŞİŞİRE 36 MİLYAR TL’lik bilanço yaratıyorsun fiktif. Konsolide özkaynak, değerlemelerle şişiyor. Değerleme ama ortada MAL YOK. Sadece “şunu yapacağız bunu yapacağız” diye indirgenmiş nakit akımı altında sallamasyon var.
Ondan sonra halka arz ediyorsun.
Her gün akıl tutulması yaşıyor Borsa İstanbul.
ŞİRKET 4 – PASİFİK GYO, ŞİRKET 5 – PASİFİK TEKNOLOJİ, ŞİRKET 6 – PASİFİK EURASİA
Bunlara toplu değinelim. Çünkü bu konu gerçekten çok farklı.
Az önceki 3 şirket boş şirketlerdi ve payların 70%-80%’i Pasifik Holding’de idi.
Şimdi bu Pasifik GYO, Pasifik Teknoloji Pasifik Eurasia şirketleri ayrı bir konu. Çünkü bunlar halihazırda halka açık. Fakat ortaklık payı çok düşük. Teknoloji’de 51%, GYO’da 12,7%, Eurasia’da 17,9%.
Enteresan bir başka hususa da değinelim.
Pasifik Holding’in kendisine. Bu şirket nereden çıktı.
Holding molding dediğine bakma. 6 şirket var. 3’ü boş 3’ü halka açık şirketler.
İlk bakışta matruşka halka arz gibi görünüyor – sanki Pasifik Holding aynı şirketleri tekrar halka arz etmiş gibi.
Fakat bir sorun var – Pasifik Holding bu 3 şirketin – Pasifik GYO, Pasifik Eurasia, Pasifik Teknoloji halka arzlarında YOK.
Çok enteresan. Halbuki şirket o tarihte faal olarak var. Ama şirketlerin halka arzında yok. Bu 3 şirketin halka arz olduğu tarihteki izahnamelerini inceledim ve ortaklık yapısı içerisinde Pasifik Holding yok.
Eeee o zaman? Demek ki Pasifik Holding bu şirketlerdeki hisseleri sonradan edinmiş.
28 Aralık 2023’te KAP bildiriminde karşımıza çıkıyor.
Hatta aynı gün KAP otomatik duyurusu geçiliyor. Özel Durumlar Tebliği’nin 12-(4) maddesi gereğince açıklama duyurusu:

Pasifik GYO Bildirisi:

Pasifik Eurasia Bildirisi

Bir taşla iki kuş. 27 Aralık 2023 tarihinde, Pasifik GYO ve Pasifik Eurasia ana ortakları Abdulkerim Fırat, Mehmet Erdoğan, Fatih Erdoğan, Pasifik Holding’e Pasifik GYO ve Pasifik Eurasia hisselerinden paylarının bir kısmını satıyorlar.
Pasifik Teknoloji de bu işlemden 1.5 ay sonra halka açılıyor. İşin enteresan tarafı Pasifik Holding, Pasifik Teknoloji’nin halka arzı döneminde de faaliyet gösteren bir şirket olmasına rağmen katılmamış. Fakat 15 Nisan 2024 tarihinde, Pasifik Teknoloji halka arzından 2 ay 1 hafta sonra KAP’a düşen bildiriyi paylaşıyorum.

Fatih, Abdülkerim, Mehmet arkadaşlar ellerindeki Pasifik Teknoloji paylarının büyük kısmını (kişi başı toplam sermayenin 17%’si kadarını, toplamda 51%) Pasifik Holding’e devrediyor.
Verileri toparladığımıza göre büyük resmi çizebiliriz. Adım adım oluşan çerçeveyi çiziyorum:
Operasyon süreci adımları:
ADIM 1: Pasifik Holding adında bir şirket kuruluyor – içi boş.
ADIM 2: Bu boş şirketin ortağı 3 kişi, Pasifik Holding’e, ellerinde bulunan Pasifik Teknoloji, Pasifik GYO, Pasifik Eurasia hisselerinden bir kısmını aktarıyor.
ADIM 3: Pasifik Holding altında, içi boş ama kulağa güzel gelen hikayelerin yazıldığı faal olmayan iştirakler kuruluyor ve bunlara hikaye yazılıyor – ama ortada ne hasılat var ne kar var ne bir yatırım vs.
ADIM 4: GÜZEL BİR DEĞERLEME ŞİRKETİ AYARLANIYOR – SİZ ANLADINIZ ONU
ADIM 5: Halka arz başvurusu ve olumlu sonuçlanması
Nasıl operasyon ama.
Hakkını vermek lazım. Adamlar 2 yıldır buna emek vermiş, ilmek ilmek işlemiş.
Ama bizim gözümüzden kaçar mı? Kaçmaz.
Bu yapılan operasyonlarla piyasanın altını oya oya bitiremediniz. Yazıklar olsun.
Bu halka arz ve diğer burada yazdığımız işlemler topluca düşünüldüğünde, ülke sermaye piyasası ve dolayısıyla ekonomisine verdiğiniz kümülatif zarar uzun yıllar etkisini gösterecek.
Hep dediğim gibi: finansal gelişmişlik, iktisadi kalkınmanın ÖN KOŞULUDUR. Bu ve benzeri işlemlerin ülkeye verdiği zararı daha geniş yazacağım.
Sevgiyle kalın.






